2016-03-04
Zadania
Dział Rehabilitacji Społecznej
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków osób niepełnosprawnych o dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych, sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych oraz udzielanie informacji w tych zakresach,
- rozpatrywanie wniosków i przyznawanie dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych,
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków dotyczących utworzenia i zwiększenia liczby uczestników warsztatów terapii zajęciowej,
- przeprowadzanie kontroli działalności warsztatów terapii zajęciowej pod względem:
- prawidłowości kwalifikowania kandydatów na uczestników warsztatu,
- ważności posiadanych przez uczestników warsztatu orzeczeń oraz treści zawartych w nich wskazań,
- prawidłowości prowadzonej dokumentacji dotyczącej: - uczestników, - działalności merytorycznej warsztatu, w tym działalności rady programowej, - współpracy z rodzicami lub opiekunami uczestników,
- prawidłowości w zakresie zatrudniania i kwalifikacji kadry warsztatu,
- zgodności postanowień umowy ze stanem faktycznym,
- zgodności organizacji pracy i zajęć w warsztacie z postanowieniami rozporządzenia, regulaminu organizacyjnego warsztatu oraz umową,
- prawidłowości realizacji planu działalności warsztatu i indywidualnych programów rehabilitacji,
- przygotowywanie projektów umów związanych z dofinansowaniem zadań ze środków PFRON,
- przygotowywanie dyspozycji związanych z rozliczeniem udzielonego dofinansowania ze środków PFRON,
- opracowanie i realizacja „Programu Działań Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych”.
Dział do spraw pomocy rodzinnej i instytucjonalnej, realizacji świadczeń oraz Interwencja Kryzysowa
Pomoc rodzinna i instytucjonalna oraz realizacja świadczeń
- przyjmowanie wniosków oraz prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem świadczeń na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej i rodzinnym domu dziecka,
- przyjmowanie wniosków oraz prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem dodatków na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania dziecka oraz dofinansowania do wypoczynku,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem świadczeń dla rodzin pomocowych,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy dla osób usamodzielnianych,
- prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów z kandydatami do pełnienia funkcji zawodowych rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka,
- sporządzanie projektów porozumień z powiatami i gminami,
- prowadzenie spraw związanych z odpłatnością za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
- przygotowywanie informacji o powstałych zaległościach z tytułu nieponoszenia opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej do biura informacji gospodarczej,
- prowadzenie rejestrów danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- prowadzenie rejestru danych o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka,
- przygotowywanie dokumentacji dotyczącej powództw o zasadzenie świadczeń alimentacyjnych,
- współpraca z placówkami opiekuńczo – wychowawczymi z terenu powiatu lubińskiego.
- sporządzanie sprawozdawczości.
Interwencja Kryzysowa
- opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
- opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie,
- opracowanie i realizacja programu oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie,
- zapewnienie pomocy psychologicznej, pedagogicznej, prawnej oraz socjalnej dla ofiar i świadków przemocy domowej,
- zapewnienie ofiarom przemocy domowej i innym osobom znajdującym się w sytuacjach kryzysowych miejsc w hostelu,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w rodzinach zagrożonych przemocą oraz monitorowanie zjawiska przemocy w rodzinie,
- umieszczanie dzieci w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia u innej niezamieszkującej wspólnie rodziny lub całodobowej placówce opiekuńczo–wychowawczej,
- organizowanie posiedzeń Zespołu ds. Szybkiego Reagowania w Interwencji Kryzysowej w Powiecie Lubińskim,
- przekazywanie do wojewody corocznej informacji o realizacji specjalistycznego poradnictwa dla ofiar przemocy domowej.
Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej, Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej
Do zadań koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej należy w szczególności:
- udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej,
- przygotowanie we współpracy z rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka planu pomocy dziecku,
- zapewnienie rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej,
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną,
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej,
- przedstawienie organizatorowi rodzinnej pieczy zastępczej corocznego sprawozdania z efektów pracy.
Organizator rodzinnej pieczy zastępczej
Do zadań Powiatowego Centrum jako organizatora rodzinnej pieczy zastępczej należy w szczególności:
- prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- organizowanie szkoleń oraz kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego,
- zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby,
- zapewnienie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinna pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych,
- organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy,
- prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
- zapewnienie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinna pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej,
- zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego,
- przedstawianie Staroście i Radzie Powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy,
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną,
- organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki z powodów zdrowotnych, losowych lub zaplanowanego wypoczynku.